Mijn eerste stagedagen - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Nina Maijen - WaarBenJij.nu Mijn eerste stagedagen - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Nina Maijen - WaarBenJij.nu

Mijn eerste stagedagen

Blijf op de hoogte en volg Nina

17 Februari 2015 | Curaçao, Willemstad

Inmiddels zijn we alweer 2 weken op het mooie eiland Curaçao; tijd voor een nieuw verslag!
De afgelopen week hebben we al een aantal stagedagen gehad. Zoals ik eerder heb geschreven, loop ik stage in groep 5. In mijn groep zitten 27 leerlingen (16 meisjes en 11 jongens). De groep is erg divers; er zijn leerlingen met verschillende nationaliteiten. Zo zitten er onder andere twee Nederlandse meisjes in mijn stagegroep.
Op onze eerste stagedag ging om 5.45 de wekker. Aangezien de school om 7.10 begint moeten we vroeg uit bed. De eerste stagedag heb ik vooral achterin de klas gezeten, om te observeren en kennis te maken met het onderwijs hier op Curaçao. Wat me opviel was dat de leerlingen meteen gingen bidden toen ze binnen kwamen. De school waar we stage lopen is een Protestant-Christelijke school en er wordt erg veel aandacht aan het geloof besteed. In totaal bidden de leerlingen drie keer per dag op school: bij binnenkomst, voor het eten en voordat ze naar huis gaan.
Voor de rest viel me al snel op dat het onderwijs hier een stuk strenger is dan in Nederland. De leerkracht roept al snel om stilte, ook al fluisteren de kinderen. Ook moeten de leerlingen stil en recht zitten. Tijdens de lessen wordt alles klassikaal behandeld, er vindt geen differentiatie plaats, tevens duren de lessen erg lang. Het was voor mij erg wennen om het onderwijs op deze manier mee te maken. Ik vroeg me al snel af hoe er dan rekening werd gehouden met slimme of minder slimme kinderen en waarom de leerlingen ook niet mochten fluisteren.
Op de eerste dag heb ik gelukkig al meteen een goed gesprek gehad met mijn mentor. Ze heeft me verschillende regels verteld, uitgelegd hoe een schoolweek eruit ziet en we hebben besproken wat we van elkaar verwachten. Gelukkig klikt het tussen mij en mijn mentor goed en voel ik me op mijn gemak bij haar in de klas.

Na mijn eerste stagedag, mocht ik de tweede dag al meteen een les geven. Gelukkig wist ik wat ik moest doen, want mijn mentor kwam te laat op school (dit was trouwens de eerste dag ook al het geval). Ze heeft me uitgelegd dat ze wegens omstandigheden niet altijd op tijd kan zijn, maar dat ze haar best doet om zo snel mogelijk te komen. Voordat ze op school was, had ik de leerlingen de klas in gelaten en ben ik met ze gaan bidden. Daarna mocht ik een verhaal uit de bijbel voorlezen.
De rest van de stagedagen die ik tot nu toe hebben gehad waren al erg leuk en interessant. Op één dag kreeg ik zelfs te horen dat ik de dag alvast moest beginnen, omdat mijn mentor 1,5uur later pas kwam. Ik heb dus meteen een stuk van de ochtend alleen gedraaid en gelukkig ging het goed! De kinderen in de klas zijn best druk, maar aangezien ik in Nederland ook al wat ``moeilijkere’’ klasjes heb gehad ging alles wel goed. Ik heb al verschillende lesjes gegeven zoals: knutselen, taal, natuur en godsdienst. Soms wordt er een les ingepland, maar uiteindelijk verschoven naar de dag erna, omdat er bijvoorbeeld geen tijd meer is. Dit is ook wel iets waar ik aan moet wennen, want in Nederland hebben we vaak een strak rooster waar we ons aan moeten houden. Dit merk ik ook aan mijn manier van lesgeven. Toen ik bijvoorbeeld een taalles gaf, ging mijn instructie sneller dan wanneer de juf hem gaf. Ook zet ik meer tempo achter het opruimen en de leswisselingen, dus ik had meer tijd over. Bij mijn mentor duurde het laatst 20 minuten voordat alle kinderen hadden opgeruimd en weer stilzaten voor de nieuwe les. In Nederland hebben we daar echt geen tijd voor!

Al met al is het dus echt even wennen, het is een hele omschakeling. Ook wat het klimaat betreft, want ook hier moet ik in een lange spijkerbroek, dichte schoenen en een t-shirt naar stage. Het enige nadeel is dat we geen airco in de klas hebben, maar gelukkig kunnen wel alle ramen open en staat de deur ook open. Ik ga proberen om zo nog wat foto’s toe te voegen, want afgelopen vrijdag heb ik een aantal foto’s gemaakt. We hadden toen een dag dat ze op school Valentijnsdag gingen vieren. Er was een opening waarbij alle klassen op konden treden, daarna hebben de kinderen spelletjes gespeeld of buiten gespeeld. Aan het eind van de ochtend waren de ouders welkom en konden kinderen lekkere(zoete!) dingen kopen op school.
Hopelijk hebben jullie alvast een beetje een idee hoe mijn stage hier eruit ziet. Op dit moment ga ik nog even lekker verder genieten van mijn welverdiende carnavalsvakantie!!

  • 17 Februari 2015 - 23:10

    Elly:

    Ha Nina, leuk verslag! Geniet van de carnavalsvakantie ( aan de foto's te zien gaat dat wel lukken!!!) en succes met je stage. Groetjes uit Alphen XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nina

Actief sinds 15 Jan. 2015
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 2963

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 17 April 2015

Stage Curaçao

Landen bezocht: